Bagels

Bagels

25g jäst
5dl kall mjölk
½ dl rapsolja
6dl rågmjöl
7dl vetemjöl
3msk honung
1msk salt
1 ägg
sesamfrön, solrosfrön, vallmofrön




Smula jästen i en stor degbunke pch tillsätt mjölken så

att jästen löses upp. rör ner resten av ingredienserna i

degen och arbeta ihop den till en fast deg. knoda den i

ca 5min. låt degen jäsa i en timme.

Dela degen i 16 delar och rulla till små bollar och gör

ganska stora hål i för de jäser ihopp sedan. lägg på ett

bakplåtspapper. ev mjölat. låt jäsa i 15 min under

bakduk.

sätt ugnen på 200 grader och koka upp lätt saltat vatten.

koka i 3-4min och en min på andra sidan ta upp dem med en

hålslev och pensla med ägg. häl på valfria frön och sätt

in i ugnen i ca 15 min.

Lycka till! :D


Grymt goda med philadelphia ost, skinka och en tomatskiva. Passar året om! Det går utmärkt att blanda mjölsorterna efter egen smak. testade med grahamsmjöl och det blev också jättegott. ett tips är dock att inte bara ha en mjölsort. det är gott att blanda upp dem med vetemjöl.

Kommentarer
Postat av: S



Tack!

Kram Kram

S

2010-01-05 @ 16:44:19
Postat av: Anonym

Hallå var är du!!?? Jag väntar på ett inlägg =)

Kramisar/

Cathrine

2010-01-20 @ 21:49:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0