Körde på tentan

Hej på er!
Fick tillbax en mattetenta idag och jag körde som väntat på den. så nu har jag bjudit hit en klasskompis på tröst fika. det blir en kladdig härlig kladdkaka. Riktigt gott! kan vi gott belöna oss med. Receptet har jag fått av min mor och det är helt underbart har lagat den många många gånger. i min nya lägenhet hara vi ingen diskmaskin så det passar utmärkt med detta recept då alla ingredienserna ska blandas i en kastrull. minimalt med disk alltså.

Kladdkaka 10-12 bitar (beror på hur hungriga gäser man har =P )

100g smör
1 ½ dl mjöl
4msk kakao
1½tsk vaniljsocker
2 ägg
3dl socker (går bra med 2 om man vill dra ner lite)

sätt ugnen på 175grader. smält smöret i en gryta och blanda ner de övriga ingredienserna i smöret. häl smeten i en smord och bröad form. ett tipps är att använda lite av det smälta smöret, inna du rör i de andra ingredienserna förståss. grädda i ca 30 min detta varierar beroden på ugn och hur kladdig man vill ha den. när den svlnat något strö då gärna lite flocksocker genom en lite sil så blir det jättefint. (tips vill du ha ett mönster så klipp bara ut i det i papper, tex en tomte, pumpa, napp mm) servera med grädde.
om kakan är varm är det mäkta gott med vaniljglass!


Ett annat tips: använd riktigt vaniljsocker och inte vanilinsocker. vaniljsockret är från riktig vanilj och du kan se de svarta pluttarna i sockret. kostar bara någon krona mer men är väl värt det.

Ha en bra dag, nu ska min kladdkaka ut ur ugnen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0